Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Notariusz Toruń - Kancelaria notarialna Toruń - Notariusz Aleksandra Radzińska - Aleksandra Radzińska kancelaria notarialna
Czym zajmuje się notariusz?
21 marca, 2017
Depilacja depilacja za pomocą wosku depilacja w toruniu depilacja rabaty
Wybrać depilację laserową czy depilację woskiem
27 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W sporej liczbie ośrodków zajmujących się ulepszaniem metody jazdy mamy możliwość przyuważyć ofertę zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na ambulanse, jak również na samochody dla pracowników ochrony. Nic w tym dziwnego – można po nich od razu znaleźć zatrudnienie. Przytoczone kursy mają nade wszystko przygotować osobę za kierownicą do sprawnego reagowania w nietypowych okolicznościach, niekiedy niezwykle męczących oraz wyjątkowych. Realizowanie manewrów na jezdni, jazda z włączonym alarmem przez przejazdy na czerwonym świetle czy naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości oraz szybkie hamowanie – to dopiero niektóre z zadań, jakie stoją przed kursantami. Zwykle trenerom szczególnie zależy, aby kierowca opanował łatwość manewrowania samochodem wówczas, gdy pojawia się wrażenie, że jest to niewykonalne. Utracenie panowania w każdej sekundzie jest w stanie spowodować ciężki wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy planują działać w państwowych firmach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia i życia, kontrolą porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych lub hamowaniem pożarów.

Projekt kursu zawiera zatem zadania praktyczne prowadzone na różnorodnych powierzchniach: na płytach poślizgowych lub torze szkoleniowym. Kurs podstawowy trwa 14 godzin oraz obejmuje 6 godzin wykładów oraz 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie tematy mają szansę pojawić się na zajęciach? W głównej mierze z kręgu kodeksów ruchu drogowego, problematyki powstawania wypadków na drodze, psychologii komunikacji drogowej bądź techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Kurs kończy się oczywiście testem z części akademickiej i części praktycznej.

Sprawdzian z części wykładowej trwa 25 minut i mieści w sobie 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obligatoryjnie zaznaczyć poprawnie jedynie jedną odpowiedź. Pozytywny rezultat testu mamy możliwość osiągnąć, jeżeli co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Test z części praktycznej zawiera wykonanie koniecznych manewrów, m in. slalomu lub zwalniania na zakręcie. W przypadku kiedy kursant nieodpowiednio wykona dwa razy takie samo polecenie, zdobędzie niekorzystny wynik z egzaminu.

Czego wymaga się od kursantów?

W pierwszej kolejności jest przedstawienie prawa jazdy dowolnej kategorii. Oczywiście ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą samochodu Straży Pożarnej, musi koniecznie posiadać doświadczenie. Uczestnikiem szkolenia mówiąc w skrócie nie może być w takiej sytuacji osoba, jaka przed momentem odebrała prawo jazdy. Długość każdego kursu jest dopasowywana do kwalifikacji oraz predyspozycji każdego kandydata (kurs zasadniczy, kurs uzupełniający). Podstawowym warunkiem jest też ukończenie 21 lat i posiadanie bieżącego pisma od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma jakiś przeciwwskazań do przyjęcia do pracy jako profesjonalnego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

Podczas zajęć wszyscy kursanci będą zdobywać wiedzę z działu psychologii przewożenia towarów. Na ćwiczeniach zaznajomią się z wątkiem stresu, jaki bardzo dotkliwie wpływa na działanie za kierownicą. Jego podłożem mogą być skrajnie niebezpieczne okoliczności na drodze lub sytuacje życiowe wożonych osób. Zajęcia teoretyczne mają za zadanie zilustrować kursantom takie problemy, jak: wpływ temperamentu na podejmowanie decyzji na drodze, głębokiego stresu, napojów z alkoholem oraz pozostałych specyfików narkotycznych na zdolność sterowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej zawiera elementy psychologii percepcyjnej, neuropsychologii, psychologii klinicznej i kilku innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie wymagana dokładna znajomość wszystkich tematów, bowiem jest to przedmiotem studiów podyplomowych. W ostatnim czasie ta dyscyplina intensywnie się rozwija, gdyż bardzo wielu osób z prawem jazdy chce mieć dokładną specjalizację, np. planuje przewozić wartości pieniężne lub chorych pacjentów do szpitala.

A z innej strony kilkudziesięciu psychologów jest zaciekawionych zgłębianiem osób z prawem jazdy, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na napięcia emocjonalne i rozmaite inne obciążenia. Możemy tutaj wyliczyć choćby za dużą ilość godzin spędzonych w samochodzie, utrudnione stosunki z rodziną (u kierowców pracujących w transporcie globalnym) bądź wyższe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kierowców – tutaj będą wpisane te osoby, które znakomicie znają przepisy, mają wypracowane prawidłowe nawyki i absolutnie nie wywołują żadnego niebezpieczeństwa w trakcie prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch pożądanych cechach takich uczestników: wprawy spostrzegania ryzyka i na chęci „uczenia się na błędach”.

Druga grupa uczestników – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy niechcący powodują ryzyko dla innych uczestników jezdni. Chcą usunąć swoje braki (mino, iż robią ich dużo), planują uczyć się dobrego postępowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, jacy świadomie powodują rozmaite zagrożenia i z premedytacją prowokują innych do brawurowych zachowań. Równolegle planują naprawić swoje błędy oraz wykazują się wolą zdobywania kompetencji i rozwijania swoich umiejętności.

Jeżeli planujesz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w link po prawej stronie – kurs na pojazdy uprzywilejowane ile kosztuje

Komentarze są wyłączone.