W jakich sprawach pomaga notariusz?

Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Kto może żądać alimentów? Porady adwokata
6 kwietnia, 2017
Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Płaski brzuch, czyli jak się odchudzać
7 kwietnia, 2017
kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi sprawami warto zgłosić się do kancelarii notarialnej?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje niesamowicie istotną rolę, bowiem nie jest wyłącznie – jak to się popularnie przedstawia – osobą wzbudzającą ufność, lecz także kimś, kto znakomicie rozeznaje się w arkanach prawa. Rejent jest stąd pracownikiem publicznym – analogicznie jak mundurowy – i jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zazwyczaj przychodzi się z dokładną sprawą i powinniśmy mieć ze sobą wszelakie potrzebne papiery. Te, jakie będą przez niego opracowane są traktowane jako dokumenty urzędowe i mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co było w nich ustalone zyskuje ważność. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, iż do notariusza obowiązkowo należy zabrać, przykładowo umowy dotyczące majątku, testament czy umowę nabycia domu.

Najważniejszym posłannictwem notariusza jest podejmowanie działań jednogłośnie z nakazami prawa, jednogłośnie z nabytą widzą i kompetencjami. Absolutnie nie może stąd dojść do takiej sytuacji, gdy osoba mająca posadę notariusza z pełną świadomością okłamuje swych Klientów wprowadzając w życie liczne niedociągnięcia i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który precyzyjnie określa to, jak między innymi notariusze muszą postępować.

Oświadczenia, które opracowujemy własnymi siłami, przykładowo umowę podnajmu garażu, potwierdzenie o pełnomocnictwie lub zaświadczenia o wydaniu darowizny, w sumie nie są objęte obowiązkowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Zazwyczaj widnieje na nich pieczątka notariusza, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść wagę i wiarygodność konkretnego dokumentu. Mówiąc w skrócie mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, nie musimy kłopotać się o kolejne pisma.

Polskie prawo respektuje także te sytuacje, w jakich notariusz jest najzwyczajniej w świecie niezbędny. Są to papiery, jakie bez jego pieczątki są uważane za nieważne.

W dalszej części artykułu wpisane zostały wybrane z takich dokumentów:

Dokumenty nabycia oraz zbycia wszystkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, terenów uprawnych, działek wypoczynkowych itp.

Wysłanie darowizny, jeśli ofiarą jest nieruchomość

Darowizna lokalu z księgą wieczystą

Małżeńska umowa majątkowa, a więc tzw. intercyza

Podział spadku, jeżeli do podziału jest jakakolwiek nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wymienione u góry dokumenty powinny mieć bezwzględnie pieczątki i podpis notariusza. Inne w zasadzie nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, wolno sporządzać je w swobodny sposób. Należałoby wspomnieć, że wyłącznie umowy zawiązane przed notariuszem naprawdę są zgodne z przepisami.

Jeżeli mamy na uwadze spółki handlowe, to muszą one podpisywać w obecności notariusza, np. zmiany w zarządzie, formularze dotyczące majątku zakładowego, dokumenty dotyczące przejęcia poprzez współwłaściciela wyznaczonej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią i autografem rejenta podlega odpowiednim stawkom. Są one dość duże, ale zależne są szczególnie od wartości przedmiotu umowy. Jeżeli ktokolwiek pragnie sprzedać posiadłość wartą kilka milionów złotych, wtedy musi liczyć się z gigantycznymi sumami. Maksymalna taksa jest ustalona poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz rzeczywiście jest ona okazała. Rejenci krótko mówiąc nie są zobowiązani do stawiania najwyższych odpłatności, zaś co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich ograniczenie. Do rejenta zmierzamy najczęściej w niezwykle ważnych okolicznościach, a mianowicie takich które wymagają uwierzytelnienia przez osobę trzecią lub planujemy przechować wysoką sumę pieniędzy.

Czy są dodatkowo inne odpłatności oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż osoba pełniąca funkcję notariusza musi obowiązkowo uzyskać za własną działalność wynagrodzenie, powinniśmy sfinansować podatek, m in. koszty związane z księgą wieczystą i uiścić opłaty sądowe. Należności takie są przedstawiane poprzez notariusza adekwatnemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym dokumencie trzeba starannie zweryfikować, co trzeba spłacić. Szczególnie często Interesanci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i zamierzają błyskawicznie pozyskać informacje dotyczące tego, ile konkretnie co będzie kosztować. Jedynie w wypadku taksy notarialnej istnieje możliwość negocjacji sumy, bo na inne opłaty osoba pełniąca funkcję notariusza najzwyczajniej w świecie nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Po pierwsze – rejenci nie powinni podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w każdym sensie w pełnieniu zadań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza absolutnie nie może zatem zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (m in. w sprzedaży mieszkań) czy doradztwem w biznesie.

Po drugie – absolutnie nie powinien podejmować zatrudnienia bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód naukowca, pracownika w szkole lub będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą jest w stanie wykonywać swoje obowiązki paru rejentów (przykładowo w formie spółki cywilnej) lecz z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli planujesz dowiedzieć się więcej, kliknij w ten link – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.